Безпечний Інтернет

8 лютого 2022 року у світі відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day) під гаслом «Разом для найкращого Інтернету». Цей день проводиться з метою залучити до дій кожного та кожну, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету для всіх, зокрема, наймолодших користувачів.

День безпечного Інтернету запровадили мережі Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпечного та позитивного використання цифрових технологій, особливо, дітьми й молоддю. Центр кращого Інтернету представляє Національний комітет Дня безпечного Інтернету в Україні.

В Інтернеті є, звичайно ж, своя небезпека. Сьогодні немає засобів впізнання особи, з якою спілкуєшся, тому важко перевірити інформацію щодо співрозмовника. Є дуже багато випадків, коли себе видають за інших, приписуючи собі гарну зовнішність, риси характеру, захоплення тощо. Подумай, чи хотів би ти спілкуватися з нещирою людиною?

Існують випадки потрапляння в рабство через мережу Інтернет. Дівчата та хлопці листуються з особами, які пропонують роботу за кордоном або одруження. Також існують випадки, коли за допомогою спілкування просять надіслати фотокартки, а потім, використовуючи монтаж, створюють фотокартки і розміщують на сайтах для дорослих.

З поширенням використання Інтернету з’явилося таке явище, як spam. Це коли на поштову адресу приходять листи з рекламними пропозиціями. Іноді за день їх може надійти від одного до 50. Уберегтися від цього дуже важко. Також Інтернет використовується шахраями, які можуть вимагати гроші, наприклад, на організацію допомоги. Як правило, дається тільки рахунок для перерахування грошей, немає ні координат організації, ні інформації, якою діяльністю вони займаються, як довго існують тощо. Або надсилається інформація про виграш грошей або якоїсь речі. Для того, щоб отримати приз, треба зателефонувати за номером телефону, який є платним. А потім приходить великий рахунок за телефон.

Проблемним питанням є питання безпеки даних. Комп’ютери, підключені до глобальної мережі, стають більш уразливими. І нема ніякої гарантії, що дані не використовують інші.

Загальні правила для максимального уникнення загроз під час роботи в Інтернеті:

    • Не давайте нікому своїх паролів.
    • Використовуйте лише ліцензійне програмне забезпечення.
    • Приєднуйтесь тільки до перевірених Wi-Fi-мереж.
    • Встановіть фільтр спливаючих вікон у браузері та блокування реклами.
    • Не надавайте особистої інформації поштою чи в чатах без гострої на те потреби.
    • Не реагуйте на непристойні та грубі коментарі, адресовані вам.
    • Повідомляйте про ситуації в інтернеті, які вас непокоять (погрози, файли певного вмісту, пропозиції).
    • Відмовляйтесь від зустрічей з випадковими людьми, з якими познайомились в онлайні.
    • Не діліться своїми фото з незнайомцями.
    • Не повідомляйте інформацію про кредитки батьків (номер картки, термін дії та таємний код).
    • Не викладайте фото квитків, на яких видно штрих-код чи QR-код.
    • Думайте про можливі ризики для Вас перед тим, як викласти щось у мережу Інтернет.
    • Не скачуйте та не встановлюйте невідомі програми за посиланнями, навіть якщо їх надали друзі.
    • Встановлюючи перевірені програми, контролюйте, щоб на ПК не додались небажані програми.
    • Не переглядайте інформацію за невідомими посиланнями (друзі, які ними діляться можуть не підозрювати про загрозу).

Завжди поводьтеся у мережі так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами!

Потреби в Інтернеті дітей різних вікових категорій

Дитині до 7 років цікаво й необхідно грати, особливо – у розвиваючі та сюжетно-рольові ігри. Яким би іграм не надавала перевагу дитина – віртуальним, чи іграм з батьками та іншими дітьми, – все буде корисно для його розвитку, зрозуміло, якщо дотримувати часових обмежень. Інакше віртуальні ігри можуть швидко стати для дитини сенсом життя, а реального спілкування вона буде уникати. Відводьте на віртуальні ігри півгодини в день, а на ігри з однолітками – 3-4 години.

З 7 до 11 років, діти як і раніше люблять грати та прагнуть використовувати Інтернет саме як майданчик для ігор. Але в цьому віці в дітей прокидається так зване соціальне «Я». Дітям важливо зайняти значуще місце в житті свого маленького світу: класу, школи, дружити з однолітками. Тут їй буде потрібна реальна допомога та просто увага батьків. Перші невдалі спроби дружби в початковій школі можуть травмувати дитину. В цьому випадку батьки зможуть дати йому практичні поради щодо встановлення контакту з однолітками, разом беручи участь у віртуальному спілкуванні в мережі. Зрозуміло, у всьому необхідно дотримуватись міри, і тоді Інтернет стане дитині помічником у подоланні бар’єрів спілкування, партнером по розвиваючим іграм, учителем у вивченні іноземних мов, джерелом необхідної інформації для уроків і просто – музики, картинок та фотографій, мультфільмів і позитивних емоцій.

Дитина в 11-14 років – це підліток. І найголовнішою, провідною його діяльністю є спілкування з однолітками. Тут Інтернет може стати просто незамінним помічником. Але, знов таки, все добре в міру! Інтерактивне спілкування потрібно обов’язково поєднувати з реальним. Після 11 років у підлітків починає активно пробуджуватись інтерес до питань дорослого життя, психології статей та всього, що з цим пов’язане. Важливо, щоб відповіді на свої питання підліток знаходив в першу чергу у батьків, а не на сумнівних сайтах. Крім того, у цьому віці в дітей з’являються кумири: співаки, спортсмени та артисти, про яких їм хочеться довідатися все. В цьому випадку Інтернет – кращий помічник та інформатор. Але батькам потрібно бути пильними, адже зірок часто супроводжує скандальна інформація.

Дитина старше 14 років – уже досить доросла людина, яка вважає, що сама краще знає, як їй потрібно поводитися, яку музику слухати, що читати, з ким спілкуватися. Цікавтеся всім тим, чим цікавиться ваша дитина, намагайтеся розібратися в колі його інтересів і спілкуйтеся з ним про них, навіть якщо це «не Ваша тема». Починаючи з цього віку з дитиною можна говорити і про вибір майбутньої професії. А в Інтернеті можна знайти безліч інформації, що допоможе дитині визначитися, а Вам – контролювати та, якщо буде потреба, коректувати вибір дитини, знаходячи більш повну інформацію про переваги й про недоліки різних професій.

Інтернет-ризики для дітей

    • «Дорослий» контент: еротика, азартні ігри, реклама тютюну та алкоголю.
    • Незаконний контент: порнографія.
    • Он-лайн насильство: заклики до асоціальної поведінки, жорстокості, насильства, суїцидальної поведінки, сексуальної експлуатації тощо.
    • Розголошення приватної інформації, яка може бути використана проти дітей та їхніх родин.
    • Контент, що може задати фінансових збитків – короткі номери й платні сервіси, що тарифікуються окремо, різного роду лотереї, тощо.
    • Інтернет-залежність.

Комп’ютер перестав бути просто засобом для зберігання й передачі надвеликих обсягів інформації, він перетворився на сферу життя величезної кількості людей. Комп’ютер полегшує наше існування, допомагає знайти необхідну інформацію, не виходячи навіть за межі власної кімнати. Але, як і кожне явище, кожна річ – це єдність протилежностей, тому його вплив на людину має як позитивні, так і негативні наслідки:

    • положення сидячи протягом тривалого часу;
    • електромагнітне випромінювання;
    • перевантаження суглобів кистей рук;
    • підвищене навантаження на зір;
    • стрес у разі втрати інформації;
    • порушення мовлення;
    • імпульсивність;
    • ситуативність поведінки;
    • відсутність ініціативи;
    • несамостійність;
    • стереотипність мислення;
    • слабка орієнтованість на майбутнє.

5 простих правил для батьків

    1. Підвищуйте власну комп’ютерну та Інтернет-обізнаність.
    2. Опановуйте Інтернет разом із дитиною.
    3. Станьте другом дитині у соціальній мережі, або попросіть близьких знайомих зробити це.
    4. Встановіть «Батьківський контроль».  Регулярно оновлюйте антивірус.
    5. Створіть територію безпечного Інтернету. Використовуйте поновлюваний перелік безпечних для дитини сайтів.

Для ефективної роботи з дітьми хочеться запропонувати кілька порад,
що стануть вам у пригоді:

    • обмежувати час гри: для дітей 13-17 років – до 30 хв., після чого треба змінити вид діяльності;
    • установити часовий закон: не грати перед сном, після їжі й поки не виконані уроки;
    • контролювати зміст ігор, не допускаючи сюжетів насилля, жорстокості, з елементами культових ритуальних обрядів та образами нечисті;
    • не дозволяти відвідувати відеозали, де дитина без вашого контролю, найімовірніше, входитиме в світ агресії;
    • більше спілкуватися з дитиною, щоб комп’ютер був витіснений повноцінним та змістовним спілкуванням із вами.